13 April 2011

jom masak part 1

 sebenarnya menu utk kali nie aku teringin sangat nak makan.tapi nak wt mcm mna kan...kampung jauh nun disana so masak sendiri la kat bilik.tu pun satu semester sekali ja..hahhaha..yang lain aku masak jgk tapi masak mggi..(dh jdi mcm favourite aku). so sebelum aku bg taw i..korang tu tggu pa lagi..p la amik pen or pensil bersama sehelai kertas. (bg org yg mmg x taw msk lgsung).bg orang yg pndai masak or terer tu..x pyh la...x tgk resepi aku pun korang dh taw masak kannnnnnnnn..k2 jom kita mulakan.

1) sediakan kelengkapan korang dulu..tgk lew minyak ade x..periuk belanga ade x..yang penting tgk sama la..dapur korang tu ada xde kang nk masak atas angin jew..hehehehe.mmg dpt resepi yg fresh lgi segar (sma je kot bhsa ko tu). tapi jangn korang lupa pada tong gas yg akan berbakti pada korang taw..nnt semua ada tong gas plk x de..payah plk korang nk g beli gas sekilo kt kedai runcit tu..hahahaha.(^_^)

2)ok..bru aku nak mula mengajar...hehehe..cam best je kan...klu chefwan tgk nie menangis dia...(bjet mcm chefwan buka je blog aku) mak aku pn x buka blog aku nie..tambh plk chefwan.hmmmm...ok,jom kita mulakan k.resepi aku kali ni adalah SKANDAL UDANG BERSAMA CINTA HATI PETAI. ...hahahahaha...hebat x????? hmmmm...atau nama lainnya adalah sambal udang dgn petai..kahkahkah...sj aku tukar nama sbb x best lgsung asyik sbut nma tu je kan.bila tukr nama nie.mesti orang tertnya-tanya resepi ape la kan??????/...so dh terjawab sbb aku jgk yg menjawabnya..:P

ok,mula2 kita sediakan bhan2 yg diperlukan:
1)1biji bwg besar
2)3 ulas bwg putih
3)10 bji cili kering -nk boh byk pn boleh ikut ctarasa sendiri k..(klu aku boh byk)
4)udang - nk boh 10 kilo pn boleh pastu mkn utk seminggu
5)minyak - jgn guna minyk tanah k
6)garam
7)gula
8) petai -nk letak sepokok dlm tu pn boleh...leh pggil jiran mai makan sekli nnt

tu diaaaaaa...petai...terliur plk aku 
nie bg org yg kenai petai

lepas sedia semua tu...tunggu pa lagi..amik kuali letak atas api,tuang minyak.(jgn smpai sebotol) agak2 lew k...lebih kurang 2/3 sudu besar. lepas minyak tu panas....korang tumis lew bahan-bahan tadi tu...lupa plk aku..(bwg bsr + bwg putih + cili kering) dikisar dulu...hehehehe...maaf,terlupa la. so korang masukkan bhn yg dikisar tu....n tggu sampai naik bau. sambil2 tu korng kacau la cikit...sure jiran2 korang usha je dari tingkp umah..hahahhah..nie nak mask ke nk menunjuk nie???..hmmmm...betulkan niat anda.

lepas dh naik bau,baru la korang msukkan udang (pastikan udang tu dipotong ekor n kepla n klu rajin buang semua kulitnya). lepas dh masukkan udang tu...korang masukkan la petaiiiii...(aku nak menitih air liur nie). masukkan garam secukup rasa,gula cikit n klu korang ade serbuk perasa boh la sekali..(serbuk perasa= ajinomoto). korang gaul2 n biarkan dengan api yg sederhana. kalau masak mcm aku yg guna periuk nasi nie..mmg x leh nak control la apinya..belasah ja.lepas semua dh masak n korang rasa lew dulu,,klu terkurang tu tambah la klu terlebih tu...korang pndai-pandai la erk...aku pn x taw nk bg taw mcm mna..hahahaha..(so cuba msak utk perut sendiri dulu k)..ok,bila dah semua ok korang padamkan api n  sedia untuk dihidang. nak tambah menarik korang has la cantik...klu aku belasah je hidang sebab masak sendiri makan pun untuk diri sendiri. so wt pe nk bazir masa utk wt semua tu...kahkahkah.


so mcm ni la jadinya
SKANDAL UDANG BERSAMA CINTA HATI PETAI. 
.klu x jadi mcm nie mesti ada somthing wrong yg korang ltk..

makan la dgn nasi putih, dok asrama nie nk masak mcm ni sekali je satu semester..hehehehe. tp rasany orang x kisah kot..kt sini mana da kemudahan semua tu..korang makan lew dgn nasi putih...Ya Allah....cepat2 masak n pastu bgi aku rasa cikit korang punya masakan.kang terlebih sedap pada aku mlu je aku kan...hahahahha..(^_^)

SELAMAT MENCUBA

2 comments:

  1. aloh lah sedaknyoh ude atas tuh..
    berair air liur aku... sedaknyoh..
    shima apo lagi wat lah aku nok try masake mu nih...
    petai tuh wat cicoh budu sedaknyoh..hahaha tp aku xmakn isinya
    aku makan kulitnya shaj(serius)

    ReplyDelete
  2. hehehehe...xpe...nnt aku maskkan lgi k...huhuhu..aku dh mkn dh...mmg sdpp

    ReplyDelete