05 April 2011

detik itu

waktu tu aku baru 3 hari blik umah.hatiku x tenang berada di umah kakak (umh kak di kl). hti meronta-ronta rindu kg,rindu mak,ayah n adik2. akhirny aku pulang jgk...sesampai di kg.resah di hti aku hilang. x taw kenapa semua menjadi tanda tanya untukku.


aku masuk bilikku...sangat kemas. cadar,katil n barang2 di dalam tu semuany tersusun rapi.aku rasa pelik tp aku biarkan perasaan tu sepi tanpa jawapan. hari pertama di umah,aku rasa sunyi je rumah. x seperti biasa..walaupun aku berborak dgn mak,ayah n adik2 ku..tapi ada perkara lain bermain di fikiranku.


adikku menceritakan tentang mimpi ngeri yg dialami makku. memang aku takut sebab apa yng adik aku ceritakan aku pernah lalui semua tu.tapi x pernah aku buka mulut untuk ceritakan pada sesiapa termasuk mak ku sendri. tapi hatiku masih lgi sunyi.


sebaik aku melihat wajah ayah,hatiku sayu...pilu n nth sukar utk aku ungkapkan. waktu tu macam-macam hatiku berdetik. sikap ayah berlainan..dia banyak mendiamkan diri.x seperti selalu ada je benda nak tanya tentang aku n pelajaran.tapi aku pulak yang byk bercakap apabila di depan ayah. mcm2 aku beritahu  walaupun ayh x tny lgsung. n yg pling aku ingt apabila aku bagi taw pasl PTPTN, ayah ku pesan...jgn boros!!. simple n bershja tp bru skrg aku faham.


masuk hari kedua, hatiku makin x tenang walaupun perasaan tu kadang2 jew bertapak di hti. hakikatny aku tetap x tenang!!!..pgi tu aku hntr adik ke sekolah,seperti biasa aku akan singgah beli kuih muih kt makcik2 tepi jalan tu. n kuih aku bli masa tu karipap,cucur badak,n bihun goreng. balik je umah,aku hidangkan atas meja.aku tgk ayah berselera makan.slalunya sikit je ayah makn. aku hanya pandang sepi tanpa berbicara.


tgh hari tu,aku masih lgi memcuci pakaian dalam mesin. slalunya ayah mesti marah kalau aku lambat cuci.tapi kali ni ayah hanya pndang n ayah ambil kainnya dan mencuci sendiri. ku lihat perubahan pada ayah.htiku berbicara sendri tanpa aku menterjemahkannya.masa tu tinggl aku dan ayah di rumah.mak ku keluar rumah jiran. aku lihat ayah dudk di meja makan n makan bihun goreng sarapan td..selera ayah makan..aku tersenyum.mungkin ayah lapar!!


masuk hari ketiga aku di umah, seperti biasa pgi tu ku hntr adik2 ke sekolah n blik tu pasti ku beli kuih lgi...aku hny bli sedikit sbb mak pesan klu nak blik kuih tu,ambil sedikit je xde sape2 kat rumah. jadi aku hny bli RM2 je. kuih karipap n cucur badak lgi...tp saizny besar n murah..blik umh aku tgk ayah makan hmpr separuh dari kuih tu..aku dan mak hanya pandang ayah n kami sama2 pndang sesama sendri.aku tahu mak dapat rasakan apa di dalam hatiku n mak mengangguk sambil tersenyum.


hari tu ayah temani mak pergi mengurut.maknanya tinggl aku seorang di umah yang sepi lagi sunyi. disebabkan umahku luas.jdi keadaan wt aku jdi tkut jgk..tapi selagi kita yakin dengan Allah,insyallah hilang semua rasa tkut itu..aku menguruskan umah seperti biasa.selepas kemas aku masak..menu aku hari tu sgt mudah.sambal telur..tapi hari tu htiku sangat resah n aku sentiasa lihat jam menanti mak n ayah balik ke umh..selang beberapa minit aku lihat jam..setiap detik hatiku berdegup kencang..Ya Allah, kuatkan hatiku sekiranya apa yang terjadi adalah takdirmu...soalan demi soalan menjengah ruang htiku.....


tepat pukul 11..makcik n pakcikku dtg umh. mereka cakap mak aku cll n bg taw ayahku tenat. masa tu hanya Allah saja yang tahu perasaan aku..dengan keseorangn di umah...sunyi n sepi n sepi lagi hati ku waktu tu..ku capai telefon n cl mak..jawapan mak membuatkan hatiku sebak.air mata mengalir tanpa rasa. mulut terkunci tanpa bicara..'' ayah dah x da'' hanya itu kalimah keluar dari mulut mak....subhanallah!!!! hanya itu mampu ku ucap..


makcikku pulang ke rumahny untuk bersiap ke hospital..aku tinggl keseorangan di umah.langkahku x tentu arah...dengan kekuatan yang ada,aku gagahi diri untuk hubungi kak n abg2 ku..subhanallah..!!!...kak ku x percya bila aku khabarkan berita tu,,namun seduku akhirnya menjadi bukti kebenaran berita yang aku sampaikan. aku dengar kak ku menangis!!! ku letak telefon n cuba hubungi abg ku..berita yg sama aku sampaikan..


aku jadikan bilikku untuk tempatkan jenazah ayah...ku sediakan tempat yg pling indah untuk ayah.Ya Allah,betapa kau berikan aku kekuatan untuk tempuhi semua nie...dengan keseorangan aku siapkan tempat indah itu..seketika,jiranku dtg n membantu aku...ketika itu juga,aku terpaksa gagahi diri mengambil adikku dari sekolah..semuanya aku uruskan sendirian dengan kekuatan yg ada.


selesai semuanya, aku hanya duduk n menanti jenazah ayah  tiba di umah. jiran2 sudah memenuhi ruang rumahku. n mengucapkan takziah kepadaku.ku pandang wajah adikku...hatiku menangis lgi...air mata gugur tanpa sedar...sabarlah hati dengan takdir Illahi..sambil hatiku berdoa n beristiqfr..jiran2 menenangkan aku n ada yg memberi kata semangat..Ya Allah,kau berikan aku rasai semua nie seorang diri. sungguh hebat dugaanmu Ya Allah.


jam 4.30 petang,jenazah ayah tiba.ayah tido di kamar yg ku hias indah untuk kali terakhir untuknya..ku bacakan ayat suci untuk ayah..Ya Allah, di mana kak ku n abgku waktu itu...??? percepatkanlah urusan mereka ketika tu...itu detik htiku ketika berada di sebelah jenazah ayah...ku tahu aku x perlu menangis tika itu,namun hati mana tidak sedih tika kehilangan insan tersayang!!..


6.00 petang, jenazah ayah dimandi,n dikafankan...itu merupakan ciuman terakhir aku untuk ayah..betapa tenangnya muka ayah tika itu..hatiku tenang bila melihatnya!!!..n kekuatan mula merasuk diriku..syukur Ya Allah...adikkku pndang sayu wajah ayah..ibuku menahan sebak yg terbuku di hti..aku perlu kuat untk hadapi semua nie..jenazah diusung n dikebumikn...itulah janji Allah...daripadaNya kita datang kepadaNya kita kembali...!!!!

hari ini: 

aku sepi tanpa seorang ayah!!
adikku sepi tanpa ayh disisi
ibuku sepi tanpa suami di hti
makcikku sepi tanpa seorang abg disisi
n rumahku sepi tanpa ketua penghuni

moga arwah ayah bahagia disisiNya...doa aku panjatkan agar dipermudahkan segala urusan...insyaAllah,kita ketemu di hri abadi!!!




5 comments:

  1. T_T
    al fatihah..shiema..perjuangan kita blom slesai...jgn lupa, selalu doakan ayh ko kt sne...
    biar ayh ko bngga dngn ko...n ko kna kuat sbb hidup ni bnyak dugaan...

    ReplyDelete
  2. setiap yg hidup pasti akan pergi..kita sebagai ank yg solehah,kita mendoakan agar rohnya ditempatkan bersama org2 yg salih2in dan para shuhada..AL FATIHAH~AMEEN..

    ReplyDelete
  3. al fatihah..kuat n tabah...mmg pedih nk lalui..tp semua manusia akan lalui bende yang sama....^^
    banyak2kan berdoa semoga rohnya tenang di alam sana :)

    ReplyDelete
  4. jadiklah anak yg solehah, sebab setiap yg meninggalkan dunia nie hanya bawa 3 perkara saja. salah satunya adalah doa anak soleh sptmu, insya Allah.bykkan berdoa utk ayahmu.. Al-fatihah..

    ReplyDelete
  5. insyallah...terima kasih...(^_^)

    ReplyDelete